Jak zautomatyzować zarządzanie załącznikami w Outlook

Pokażę Ci jak wdrożyć automatyzację, która znacząco ułatwia zarządzanie załącznikami w Outlook. Dzięki temu rozwiązaniu mam raz na zawsze porządek w plikach. Wdrożenie automatu zajmie kilka minut i nie wymaga umiejętności programowania.

Zaczynamy?

Gdzie przechowywać załączniki?

Otlook nie jest narzędziem do trzymania plików.
Choćby dlatego, że:

  • nie da się pracować w kilka osób na raz na załącznikach,
  • ciężko znaleźć odpowiedni plik w gąszczu maili,
  • masz ograniczoną przestrzeń dyskową na pocztę,
  • wysyłanie załączników nie jest bezpieczne (musisz szyfrować pliki itp.),
  • zwyczajnie Outlook nie do tego służy (a są lepsze narzędzia).

Jeżeli więc trzymasz wszystkie ważne pliki wyłącznie na poczcie, to zdecydowanie polecam zmienić podejście. Będzie łatwiej, szybciej i bezpieczniej.

A prosty automat wykona za nas większość powtarzalnej pracy.

Inbox Zero a zarządzanie załącznikami

Temat Inbox Zero jest mocno na czasie. Chodzi o to, żeby nie trzymać maili w skrzynce odbiorczej. Wszystko co przychodzi zamienia się w zadanie albo trafia do archiwum/spamu/kosza.

W takim modelu trzeba od razu podejmować też akcje na załącznikach. Zapisywać je w odpowiednie miejsca, tak żeby nie wracać kilka razy do tego samego maila. Nie jest to trudne, ale uciążliwe.

Przychodzi nowy email – trzeba przeczytać treść wiadomości, otworzyć załącznik, przejrzeć, kliknąć „Zapisz jako”, wybrać folder, zapisać, kolejny załącznik itd. Przy okazji możesz zapomnieć coś ważnego zapisać. I potem szukaj tego godzinami…

Plikami zarządza się dużo prościej kiedy są już zapisane na dysku. Przeciągasz do innego folderu lub klikasz Delete i po sprawie.

Dlatego proponuję następujący proces…

Automatyczne zapisywanie załączników z Outlook

Testuję ten model od miesięcy i sprawdza się doskonale.
Proces wygląda następująco:

  1. Przychodzi email z załącznikiem (lub kilkoma, nie ma znaczenia).
  2. Automat zapisuje pliki do folderu Inbox w chmurze (na OneDrive).
  3. Raz na kilka dni przeglądam Inbox na dysku i robię szybkie porządki (mam zadanie, które mi o tym przypomina). Porozkładanie plików do folderów zajmuje ok 5 minut.
  4. Nie dotykam załączników w Outlook (chyba że coś jest baaardzo pilne.)

Teraz pokażę Ci jak to zaimplementować. To bardzo proste!

Automat – zarządzanie załącznikami w Outlook i OneDrive

Do zbudowania automatu potrzebujesz:

Jeżeli w Twojej firmie korzystacie z pakietu Office 365 to prawdopodobnie masz te narzędzia dostępne.

Krok 1 – utwórz nowy workflow

Uruchamiasz Power Automate i tworzysz nowy workflow:

tworzenie automatu do zarządzania załącznikami w Outlook

Krok 2 – wybierz trigger (wyzwalacz automatu)

Na kolejnym kroku podajesz nazwę (dowolną) i wybierasz trigger.

Chcemy aby proces rozpoczął się po otrzymaniu wiadomości. Dlatego jako trigger wybierz „When a new email arrives” (w wersji V3).

wybór wyzwalacza automatyzacji w zarządzaniu plikami

Krok 3 – zapisywanie załączników z Outlook

Teraz pora wybrać akcję, którą automat wykona z załącznikami.

Kliknij „+ New step” i wybierz akcję „Create file”

Tworzenie akcji w power automate

Krok 4 – konfiguracja Inbox dla plików

Utwórz folder na OneDrive, w którym chcesz zapisywać pliki (np. Inbox). Polecam dodać znak specjalny na początku nazwy, bo wtedy domyślnie ten folder będzie u góry listy (czyli np. _Inbox).

W trzech polach konfiguracji automatu wybierz:

  • Folder Path – kliknij ikonę folderu i wybierz lokalizację, do której chcesz zapisywać pliki.
  • File Name – z listy pól wybierz „Attachments Name”
  • File Content – z listy pól wybierz „Attachments Content”
zarządzanie załącznikami w Outlook - konfiguracja zapisu plików

Krok 5 – testy i uruchomienie

I to tyle – zapisz i przetestuj.

Po otrzymaniu maila jego załącznik powinien trafić do wybranego folderu.

Krok 6 – wdrożenie procesu

Sam automat to nie wszystko. Potrzebna jest też zmiana Twoich nawyków.

Od teraz:

  • Po załączniki sięgasz tylko na dysk (OneDrive).
  • Zakładasz zadania/notatki, które będą Ci przypominać o regularnym czyszczeniu skrzynki odbiorczej na OneDrive.
  • W trakcie czyszczenia takiego Inboxa przesuwasz pliki do odpowiednich folderów lub je usuwasz. Nie zostawiasz ich w Inbox!
  • Zyskujesz sporo czasu – siadasz do plików tylko raz na jakiś czas. I nic nie gubisz!

Krok bonusowy – pełna automatyzacja zarządzania załącznikami w Outlook

Możesz pójść o krok dalej i rozbudować autmat o reguły biznesowe, które przekierują plik do odpowiedniej lokalizacji.

W tym celu dodajesz pomiędzy dwoma głównymi krokami dodatkowe warunki – blok Condition.

Może to być np.:

  • Jeżeli autor X i format xlsx to zapisz do folderu Y.
  • Jeżeli temat ABC to zapisz do folderu W.
  • itd.

O automatyzacji przeczytasz też w:

Witaj w Project Makers!

Cześć, jestem Artur.

Uruchomiłem bloga Project Makers po to, żeby pokazywać jak przy pomocy podstawowych narzędzi i zdrowego rozsądku, każdy może w krótkim czasie osiągnąć mistrzostwo w zwinnym zarządzaniu projektami.

A wszystko zaczęło się od niezaliczonych egzaminów z programowania
(czytaj dalej…)

Umów bezpłatne DEMO narzędzi do Zarządzania Projektami

Partnerzy Project Makers

Szukasz dobrego oprogramowania dla firm?​

Najnowsze wpisy

  • All Post
  • Definiowanie wymagań
  • Narzędzia
  • Planowanie
  • Praca z celami
  • Rekomendacje
  • Rozmowy z ekspertami
  • Uncategorized
  • Zarządzanie budżetem
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie zespołem

Znajdź na blogu

Szukasz ciekawych treści o Narzędziach, Automatyzacji i Wskaźnikach w Zarządzaniu Projektami?

Zapisz się do Newslettera Project Makers!
Najnowsze trendy, ciekawostki, narzędzia.
Tylko sprawdzone treści. 

Współpracuję z:

Copyright © 2024 Project Makers