Jak zarządzać dużymi projektami aby zwyciężać? (Jack Welch)

Usłyszałem dosłownie tysiące pytań. Większość ich sprowadzała się jednak do jednego: Co należy robić, by zwyciężać?
Na to pytanie odpowie człowiek, który zarządzał grupą General Electrics przez 20 lat, do roku 2001. Ktoś, kto w tym czasie zwiększył wartość firmy z 12 miliardów do 410 miliardów USD. Kto wiedział jak zarządzać dużymi projektami i odważnie wchodził w nowe branże. Jednocześnie zamykał nierentowne przedsiębiorstwa i zredukował zatrudnienie o 112 000 osób w pierwszych 4 latach na stanowisku dyrektora generalnego.

Prywatnie miał za sobą dwa nieudane małżeństwa i wiele błędnych decyzji, o których mówił i pisał otwarcie.

Tym kimś był Jack Welch. Menedżer, który wzbudzał kontrowersje i którego magazyn Fortune nazwał menedżerem stulecia.

Odpowiedź na początkowe pytanie znajdziesz w książce z 2005 roku: „Winning znaczy zwyciężać”.

jak zarządzać dużymi projektami - winnin znaczy zwyciężać

Książka o ludziach

Na kilkuset stronach książki przeczytasz o zarządzaniu dużymi projektami, przejęciach, fuzjach i wielomilionowych transakcjach.

Głównymi bohaterami są jednak ludzie.

Dzięki tej książce poznasz wielu ludzi. Niektórzy mogą ci przypominać ciebie samego, a niektórzy mogą ci się wydać znajomi.

Oto jak autor ich przedstawia:

  • Jest Jimmy Dunne, który odbudował swoją firmę z popiołów World Trade Center, kierując się miłością, nadzieją i przekonaniem, że nie ma rzeczy niemożliwych.
  • Jest pracownik, który od lat nie potrafi podołać swoim obowiązkom, ale jest tak miły i życzliwy – i bez wyrazu – że jego przełożony nie umie się zdobyć na to, żeby go zwolnić.
  • Jest Chris Navetta, prezes US Steel Kosice, który pomógł odrodzić się temu nękanemu problemami słowackiemu miastu, zmieniając byłą państwową hutę w doskonale prosperujące, rentowne przedsiębiorstwo.
  • Jest współpracownik, któremu trudno spojrzeć w oczy, bo jego dni są policzone i czeka go bolesne rozstanie z firmą.
  • Poznasz też Marka Little’a, który był zrozpaczony po zdegradowaniu go w szeregach GE, a któremu udało się ponownie wznieść na wyżyny i otrzymać poważny awans dzięki swojej odwadze, uporowi i wspaniałym wynikom.
  • Są też pracownicy, którzy codziennie jedzą lunch przy – jak go sami nazywają – „stoliku utraconych marzeń”, obnoszący się ze swoją niechęcią do kierownictwa firmy.

Skuteczność w akcji, czyli wprowadzanie zmiany

Jako przykład weźmy wprowadzanie zmian.
Zarządzanie dużymi projektami pociąga za sobą duże zmiany. A to rodzi duży dyskomfort.

Ludzie nie znoszą, kiedy szefowie ogłaszają „inicjatywę przemian”. Pośpiesznie wracają do swoich biurek i gorączkowo zaczynają przesyłać do siebie maile, podając w nich powody, dlaczego zrujnuje ona wszystko.

Jaki jest przepis Jacka Welcha?
Jak zwykle konkretny, nieco brutalny, ale skuteczny:

1. Odnieś każdą inicjatywę zmiany do jasnego zamierzenia i celu.

Zmiana dla samej idei zmiany nie ma sensu. Pierwszym krokiem jest pokazanie logicznych, pozytywnych konsekwencji wdrażanej zmiany. Każdy, kogo dotyczy zmiana ma rozumieć i czuć jej potrzebę. Ma też być jasne, że zmiana jest wprowadzana na poważnie.

W przeciwnym razie:

Jeżeli firma miała wiele programów zmiany, pracownicy traktują cię jak ból brzucha. Ustąpisz, jeżeli tylko poczekają wystarczająco długo.

2. Zatrudniaj i promuj wyłącznie takich ludzi, którzy wierzą w to, co robią, i są nastawieni na działanie.

Wg Jacka Welcha około 10% ludzi będzie prawdziwymi zwolennikami zmiany. Większość pozostaje niezdecydowana, chociaż raczej da się przekonać, o ile użyjesz sensownych argumentów. A pozostali to oponenci.

Na początku musisz więc otoczyć się ludźmi z tej wąskiej grupy odważnych zwolenników zmian. Bez tego nie pójdziesz do przodu.

3. Zwalczaj i pozbywaj się oponentów, nawet jeśli ich wydajność jest zadowalająca.

To są właśnie te kontrowersje. Oddaję głos autorowi:

W każdej firmie, jak pokazują przykłady Appliances i Home Depot, istnieje jednak grupa ludzi, którzy absolutnie nie zaakceptują zmiany, bez względu na to jak bardzo przekonujące będą twoje argumenty. Przeszkadza im w tym ich osobowość albo też tak silnie – emocjonalnie, intelektualnie bądź politycznie – tkwią w istniejącym stanie rzeczy, że nie wyobrażają sobie, by mogłoby być lepiej.
Ci ludzie zwykle muszą odejść.

4. Zmieniaj popiół w diament.

Czyli szukaj niebanalnych okazji do zmiany. Nawet, jeżeli wydarzyła się ogromna tragedia, lub ktoś zwyczajnie doświadczył dużej straty. Jako przykład autor podaje zamachy z 11 września 2001 roku. Chociaż wolelibyśmy, aby ten ataki nie miał miejsca, to jednak stał się faktem. W rezultacie wytworzyła się konkretna potrzeba na nowe usługi związane z bezpieczeństwem. Te firmy, które szybko dostosowały się do nowych warunków – zwyciężały.

Promowanie najlepszych – kontrowersja, czy konieczność?

W przykładzie dotyczącym wdrażania zmian widać wyraźnie styl zarządzania Jacka Welcha – wyróżniaj tych najlepszych, rozstawaj się z tymi, którzy pozostają w tyle.

Koncepcja ta budzi wiele dyskusji. Nawet sam autor podkreśla, że ten temat jest numerem 1 na liście kontrowersji wokół przyjętego stylu zarządzania.

Co na to Jack Welch?

(…) jestem przekonany, iż wyróżnianie najlepszych nie tylko najbardziej wydajny i efektywny sposób zarządzania przedsiębiorstwem, ale i najsprawiedliwszy i po prostu najlepszy. Pozwala bowiem każdemu stać się zwycięzcą.

Bo każdy człowiek się liczy

Być może powyższy cytat brzmi bezdusznie. Zwłaszcza w erze powszechnego zabiegania o pracowników i utrzymywania ich za wszelką cenę.

Jacka Welcha widział w tym jednak głęboki sens i prawdziwą troskę o drugiego człowieka. Całość wyjaśnień znajdziesz w książce. Jest temu poświęcony cały rozdział, który dotyka takich perspektyw jak:

  • efektywność finansowa całej firmy, bo przecież dobre wyniki tych najlepszych pozwalają finansować rozwój tych z końca stawki,
  • motywowanie tych najlepszych, lub unikanie ich demotywacji,
  • dawanie otwartej informacji zwrotnej – jeżeli ktoś nie odnajduje się w danej firmie, to może taki zimny prysznic zaowocuje zmianą, która wyjdzie na dobre?

Jak argumentuje to autor:

Oto, w co głęboko wierzę: każdy człowiek na świecie chce mieć prawo głosu i poczucie godności. Każdy człowiek na to zasługuje.

Czy to ma sens?

Ocenę skuteczności takich praktyk zarządzania pozostawiam Tobie.

Zarządzanie dużymi projektami, setkami tysięcy pracowników i milionowymi transakcjami to na razie nie jest zakres moich działań.
Mimo to znalazłem w tej książce dużo cennych wskazówek. Wiele przykładów na plus i minus. Sporo historii ludzi – tak, przede wszystkim ludzi, którzy mają swoje wzloty i upadki.

Jeżeli chcesz poznać perspektywę kontrowersyjnego menedżera stulecia, to zdecydowanie sięgnij po tę książkę. Nie musisz wszystkiego wprowadzać w życie, ale coś na pewno Ci się przyda.

Epilog – przewidywania wobec Polski

W ostatnim rozdziale Jack Welch odpowiada na kilka trudnych pytań. Jednym z nich jest przyszłość Unii Europejskiej (pamiętaj, rok 2005!).

Takie liczby robią wrażenie, a jeszcze ulegną poprawie, gdy UE odczuje wpływ przyjęcia nowych członków: Polski, Węgier, Słowacji, Czech i innych krajów „nowej Europy”. W minionym dziesięcioleciu od Budapesztu i Bratysławy po Pragę i Warszawę widziałem dużo optymizmu i zapału oraz znaczne osiągnięcia. Nowe pokolenie przedsiębiorców i przedstawicieli drobnego biznesu szuka szans na sukces. Ich rządy temu sprzyjają, obniżając podatki i stosując inne zachęty do rozwijania biznesu.

(…) Wkrótce – pewnie szybciej niż się niektórzy spodziewają – presja globalnej konkurencji w połączeniu z energią Nowej Europy wywoła bardzo silny efekt. Paraliżujące zaszłości socjalizmu będą stopniowo odchodzić do historii, a UE ruszy do przodu napędzana stale rosnącą akceptacją kapitalizmu.

Jak widać nawet tak wielki umysł nie zdołał przewidzieć tego, w jakim stanie będzie nasza gospodarka i ogólnie kraj po kilkunastu latach od wejścia do Unii…

Hasło przewodnie

I na koniec motto przewodnie całej książki:

Bądź pozytywnie nastawiony do pracy i zarażaj optymizmem wszystkich dookoła; nigdy nie pozwól zrobić z siebie ofiary i – na miłość boską – baw się dobrze.

jak zarządzać dużymi projektami - winnin znaczy zwyciężać

Polecam, jeżeli chcesz zarządzać dużymi projektami.
Ale także, jeżeli chcesz po prostu dobrze zarządzać!


O pasji do projektów z szacunkiem do ludzi przeczytasz też w wywiadzie z Maciejem Kubinowskim:

wywiad Maciej Kubinowski

Witaj w Project Makers!

Cześć, jestem Artur.

Uruchomiłem bloga Project Makers po to, żeby pokazywać jak przy pomocy podstawowych narzędzi i zdrowego rozsądku, każdy może w krótkim czasie osiągnąć mistrzostwo w zwinnym zarządzaniu projektami.

A wszystko zaczęło się od niezaliczonych egzaminów z programowania
(czytaj dalej…)

Potrzebujesz konsultacji?
Umów BEZPŁATNE spotkanie!

bezpłatne konsultacje zarządzanie projektami

Partnerzy Project Makers

Szukasz ciekawych treści?

Najnowsze wpisy

  • All Post
  • Definiowanie wymagań
  • Narzędzia
  • Planowanie
  • Praca z celami
  • Rekomendacje
  • Rozmowy z ekspertami
  • Zarządzanie budżetem
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie zespołem

Znajdź na blogu

Szukasz ciekawych treści o Narzędziach, Automatyzacji i Wskaźnikach w Zarządzaniu Projektami?

Zapisz się do Newslettera Project Makers!
Najnowsze trendy, ciekawostki, narzędzia.
Tylko sprawdzone treści. 

Współpracuję z:

Project Makers
u. Dworcowa 8
44-240 Żory
artur@projectmakers.pl

Copyright © 2024 Project Makers