Klasyczna, wielopoziomowa struktura zadań to zwykle: Epic – Story – Subtask. Ewentualnie u góry pojawi się Inicjatywa. Takie rozwiązanie znajdziesz np. w Jirze. Problemy pojawiają się:
- jeżeli chcesz dodawać kolejne poziomy,
- jeżeli chcesz agregować wartości na różnych poziomach (np. sumować wyceny, czy pokazywać statusy).
W najnowszych wersjach Jira adresuje te problemy poprzez funkcjonalność advanced roadmap.
Ja jednak bardzo cenię elastyczność jaką w tym zakresie oferuje monday.com. I właśnie z tego wpisu dowiesz się jak zbudować wielopoziomową strukturę zadań bez żadnych ograniczeń.
Wielopoziomowa struktura zadań w monday.com
Monday.com oferuje dwa tryby budowania struktur. Pierwszy ma na sztywno ustawione dwa poziomy – zadanie i podzadanie. Drugi może mieć nieskończoną liczbę poziomów.
Prosta struktura – task i subtask
W podstawowej wersji mogę rozwinąć dowolne zadanie i dodać pod nim podzadania. Oczywiście znowu monday.com daje mi pełną elastyczność.
- Mogę dowolnie zdefiniować kolumny dla zadań i podzadań.
- Mogę wybrać, które z kolumn podzadań wyświetlać w zadaniu nadrzędnym, na przykład jako:
- informację o statusach,
- sumę, średnią, min, max (np. estymacji),
- przedział dat (np. od najwcześniejszej do najpóźniejszej),
- itd.
Opcji jest cała masa.
Przykładowo:
W ramach zadania „Przypominanie hasła” zdefiniowałem dwa podzadania (cyfra „2” obok nazwy).
W zadaniu głównym pokazuję rozkład statusów tych podzadań. Taki wskaźnik jest w pełni interaktywny. Mogę wyświetlić podzadania o konkretnym statusie, a potem edytować wybrane zadanie (zobacz to w akcji poniżej).
Co zrobić gdy potrzeba więcej poziomów? Wtedy do akcji wkraczają zaawansowane rozwiązania!
Zaawansowana, wielopoziomowa struktura zadań
W monday.com możesz utworzyć hierarchię z dowolnych tablic z zadaniami. Nie muszą nazywać się „Epiki” czy „Story”.
Wystarczy, że połączysz te tablice, a następnie dodasz kolumny typu „Mirror”, które wyświetlają dane z powiązanego zestawu elementów. Dla rozróżnienia, kolumny „lustrzane” oznaczane są symbolem strzałki.
Przykładowo, poniżej widać, że do listy „Epików” dodałem powiązanie do tablicy „Zadania”, a następnie wyświetliłem dane z „Zadań”: „Status”, „Estimate” i „Time Tracking”.
Ponieważ wybrałem połączenie dwukierunkowe, to także na tablicy z zadaniami utworzył się link do Epików (kolumna automatycznie nazwana „link to Epiki”).
Mogę teraz też wybrać Epiki, które są „rodzicami” dla „Zadań” utworzonych na innej tablicy.
Po połączeniu Zadań z Epikami (niezależnie z której strony), na tablicach wyświetlają się podsumowania dla połączonych elementów.
Przykładowo, poniżej widzisz jakie są statusy, ile wynosi suma estymacji, oraz ile już zaraporotowano czasu na Zadania powiązane z danym Epikiem.
Tak jak pisałem, tworzenie tych powiązań nie jest niczym ograniczone. Jeżeli na przykład chcesz dodać inicjatywy, to dodajesz powiązanie do kolejnej tablicy i wybierasz, które kolumnych chesz wyświetlać.
To wszystko!
Praca tylko z podzadaniami wybranego „rodzica”
Chcesz pracować tylko z Zadaniami wybranego Epika? Żaden problem.
Korzystając z zaawansownaych filtrów możesz przygotować różne widoki, na przykład: tylko zadania związane z Epikiem „Logowanie”.
Taki widok oczywiście możesz zapisać i używać wielokrotnie.
Tworzenie zadań w ramach konkretnego zadania nadrzędnego
Powiedzmy, że potrzebujesz dodać wiele zadań do jednego Epika. Czy trzeba za każdym razem ustawiać to połączenie?
Nie!
Wystarczy, że w ustawieniach domyślnych wybierzesz odpowiednie dane. Wtedy każdy nowy element będzie miał już np. połączenie do Epika „Administracja”. Ustawienie to jest dostępne z poziomu tablicy, więc w 3 sekundy możesz je zmienić po skończeniu pracy z danym Epikiem.
Zobacz to w praktyce
Nie jest łatwo opisać funkcjonowanie tego mechanizmu. Po prostu zobacz to w praktyce (8 minut nagrania).
Dopiero zaczynasz z monday.com? Zobacz czym zaskakuje to narzędzie.
Ten artykuł zawiera linki partnerskie. Korzystając z nich wspierasz działalność bloga Project Makers. Dziękuję!