To nie jest tylko recenzja Nozbe, ale wpis o tym, dlaczego Nozbe pomoże Ci w:
- Planowaniu i realizowaniu zadań w terminach.
- Przypominaniu o zadaniach cyklicznych (nie zapomnisz o raportach, rachunkach itp.).
- Sprawnym komunikowaniu się w zespole (ZERO maili!).
- Organizowaniu współpracy z zewnętrznymi partnerami (ogarnianie szybkich projektów).
a nie będzie pomocne, jeżeli:
- Lubisz wizualizacje na osi czasu (Gantt).
- Chcesz mieć wiele pól do opisywania zadań (jak w Jirze).
- Potrzebujesz budować złożone dashboardy.
Czym jest Nozbe?
Nozbe to filozofia pracy. Aplikacja jest dodatkiem, który wspiera tę ideę.
Michał Śliwiński stworzył pierwszą wersję Nozbe (Personal) w 2007 roku. Od tego czasu ciągle usprawnia to narzędzie. Oczywiście projekt rozwijania Nozbe jest zarządzany w Nozbe.
Zobacz nowości i plany na kolejne wersje: ➡️https://nozbe.help/pl/general/release-notes
Najkrótsza recenzja Nozbe mogłaby brzmieć: jest to intuicyjna aplikacja, która odpowiednio stosowana przenosi efektywność indywidualną i zespołową na wyższy poziom.
Zobaczmy to w szczegółach.
Korzyści ze stosowania Nozbe?
Aplikacji do zarządzania zadaniami jest wiele. Dlaczego więc sięgnąć akurat po Nozbe? (a nie np. po Jirę).
Szybki start 🚀
W Nozbe zakładasz konto w 1 minutę. Od razu po założeniu konta zaczynasz działać. Nie trzeba nic konfigurować w ustawieniach.
Po prostu tworzysz projekt (kolejna minuta) i dodajesz zadnia (też w minutę). Więc po trzech minutach masz już listę pierwszych zadań.
Czy to nie jest wspaniałe?
Współpraca w zespole lub współdzielenie projektów 👪
W wersji darmowej zespół może liczyć do 3 osób. Plan Premium nie ma takich ograniczeń, a cena jest zależna od liczby użytkowników (➡️zobacz plan cenowy).
Jeżeli posiadasz już wersję Premium, to możesz zapraszać inne zespoły do współpracy nad danym projektem. W taki sposób zorganizujesz np. współpracę z podwykonawcami.

Zespół, który zapraszasz, może korzystać z wersji darmowej Nozbe (o ile nie przekroczy limitu 5 projektów).
Intuicyjna obsługa 📲
Wytłumaczenie komuś od podstaw jak działa Nozbe, zajmuje do 15 minut (testowałem kilka razy!)
Na stronach Nozbe jest też sporo materiałów, które wyjaśniają jak efektywnie korzystać z aplikacji. Dużą zaletą jest to, że materiały są przygotowane po polsku.
Przykładowe instrukcje i nagrania: ➡️https://nozbe.com/pl/guide
Skróty klawiszowe ⌨️
Intuicyjność wspierają skróty klawiszowe. Nozbe można obsługiwać bez używania myszki. Na przykład:
- 1 – przechodzi do listy priorytetów
- N – dodaje nowe zadanie
- Alt + D – zamyka zadanie (ukończone)
- Alt + M – przechodzi do dodawania komentarza
A prawdzimy killerem jest Ctrl + K, który uruchamia wyszukiwanie pełnotekstowe po wszystkim. Czyli zastępuje klikanie po menu i szukanie projektów, czy zadań.

Korzystanie za free 💹
Wersja darmowa Nozbe nie wygasa. Oczywiście ma ograniczenia, takie jak:
- do 3 aktywnych projektów (dostępnych dla wszystkich),
- do 3 osób,
- do 3 sekcji w projekcie,
- do 1 szablon projektu,
- do 3 publicznych tagów,
- do 500 MB danych na przestrzeń,
- 1 administratora przestrzeni,
- dostęp do zrealizowanych zadań (historii): do 7 dni.
Na początek to w zupełności wystarcza.
Do tego, korzystając z linków partnerskich, możesz testować wersję Premium przez kilka miesięcy za darmo! (sprawdź jak)
Polski produkt 🇵🇱
Kolejna wersja recenzji Nozbe mogłaby brzmieć: dobre, bo polskie.
Plusem korzystania z rodzimych aplikacji jest:
- interfejs w wersji PL bez błędów językowych (co jest powszechne w aplikacjach tłumaczonych automatycznie),
- dostępność materiałów, helpów itp. w języku polskim,
- świetny kontakt z obsługą klienta i zespołem Nozbe (możliwość zgłaszania sugestii i pomysłów na nowe funkcjonalności).
Budowanie produktywności 📊
Interfejs Nozbe prowadzi użytkownika do produktywnego zarządzania sobą i zadaniami.
Głównie za sprawą czterech funkcji:

Jak działają te funkcje? To wyjaśniam poniżej.
Kluczowe jest to, że Nozbe nie tworzy wyłącznie listy TO DO (jak np. Microsoft To Do), ale daje narzędzia do płynnego planowania i zarządzania priorytetami.
Funkcjonalności Nozbe
Wszystkie funkcjonalności są dostępne:
- przez przeglądarkę,
- w aplikacji na Android/iOS (wraz z widżetami),
- w aplikacji desktopowej na Windows i MacOS.
Lista aplikacji: ➡️https://nozbe.com/pl/download/
Zespoły 🤝
Najwyższym poziomem zarządzania w Nozbe jest Zespół.

Projekty i zadania istnieją zawsze w kontekście zespołu. Nie ma możliwości, żeby przenieść zadanie do innego zespołu. Można natomiast skopiować zadanie utworzone w jednym zespole, do innego zespołu.
Tak samo użytkownicy zawsze są przypisani do zespołu.
Zespół zapewnia więc bezpieczeństwo danych, poprzez ich całkowite odseparowanie.
Jeden użytkownik może założyć wiele zespołów, przy czym do każdego płatnego zespołu (Premium) można utworzyć jeden bezpłatny. Czyli:
- W planie darmowym jest dostępny tylko jeden zespół.
- W planie Premium jest dostępny jeden zespół (płatny), plus jeden darmowy zespół.
- Założenie dodatkowego zespołu wymaga wykupienia kolejnej licencji Premium (na roadmapie są plany na stworzenie pakietów wielozespołowych!)
- Użytkownik może być zaproszony do współpracy przy projektach z wielu zespołów (nie musi kupować licencji na każdy z tych zespołów, do których jest zapraszany).
Projekty i zadania ✅
Teraz pora na to, czego nie mogło zabraknąć w recenzji Nozbe. Czyli projekty i zadania.
Opisywanie zadań w Nozbe 📓
Dodawanie zadań w Nozbe sprowadza się do wpisania tytułu. Cała reszta jest opcjonalna.

W trakcie wpisywania tytułu zadania można od razu wybrać osobę, datę realizacji czy ustawić przypomnienie. Oczywiście można też to uzupełnić później.

Zadania cykliczne 🔁
Zadania cykliczne to prawdziwy kop dla produktywności!
Czy zdarza Ci się zapomnieć na przykład o opłatach, czy przygotowaniu regularnych raportów?
Z Nozbe o niczym nie zapomnisz.
Wystarczy wybrać częstotliwość powtarzania zadań, na przykład:

Porzucanie zadań 🛑
W wielu aplikacjach do zarządzania zadaniami są tylko dwie opcje:
- zadanie zostało zrobione (odhaczone),
- zadanie trzeba usunąć.
W Nozbe jest jeszcze trzecia, pomocna opcja – porzucanie zadań. Różnica jest taka, że:
- zadanie porzucone – jest dalej widoczne w archiwum, ale nie wlicza się do statystyk zakończonych zadań,
- zadanie usunięte – nie jest dostępne po usunięciu.
Proste i pomocne!
Sekcje w projektach ⏹️
W Nozbe poukładanie zadań w logiczne części jest możliwe dzięki sekcjom w projektach.
Na przykład:

Sekcje mogą więc działać na przykład jak status zadania, który jest też widoczny w meta-danych zadań.
Serce Nozbe – 4 widoki zadań 💗
I teraz kluczowa informacja w całej recenzji Nozbe – cztery widoki!
Widoki te wyświetlają inny zestaw zadań dla każdego użytkownika. To znaczy, że nawet w ramach danego zespołu jeden użytkownik nie może zobaczyć co jest w tych widokach u innej osoby.
Każdy jest kowalem własnej produktywności!
Te sekcje, to:

W skrócie:
- Sekcja „Priorytety” (fioletowa) to moje zadania na dzisiaj. Sam ustalam co jest dla mnie ważne. Nawet szef zespołu nie może mi nic wrzucić do Priorytetów.
- Sekcja „Przychodzące” (pomarańczowa) to taki Inbox w skrzynce mailowej. Trzeba coś z nimi zrobić.
- Sekcja „Aktywność” (niebieska) to informacje Do Wiadomości. Czyli powiadomienia z projektów, które śledzę.
- Sekcja „Pojedyncze” (szara) to przestrzeń na pomysły i zadania, którymi nie chcę jeszcze się dzielić z zespołem (tylko ja je widzę).
Więcej o tym jak stosować te cztery sekcje w praktyce: ➡️https://nozbe.com/pl/guide
Integracje 🔗
Nozbe integruje się z kalendarzem Google, Outlookiem i Evernote.

W planach są też kolejne integracje.
Raportowanie czasu ⌛
W Nozbe określisz szacowany czas realizacji zadań i wprowadzisz faktyczną czasochłonność.
Następnie dostępny jest podgląd statystyk:

Taką listę można też wyeksportować do csv jako timesheet.
Ciekawostki
Recenzja Nozbe nie byłaby kompletna bez kilku ciekawostek.
Indywidualne powiadomienia dla zadań
Do każdego zadania można ustawić przypomnienie:
- statyczne, czyli np. 10 kwietnia,
- dynamiczne, czyli np. 2 dni przed terminem realizacji.

Pomocne jest to, że każdy użytkownik ustawia własne powiadomienia dla zadań.
„Przypomnij mi” wygląda jak jedno pole w zadaniu, ale każdy użytkownik będzie tam widział inną wartość.
Szybkie dodawanie z hashtagiem
Hashtag to potężne ułatwienie.
Wpisując nazwę zadania, mogę dodać # i potem wpisać np. „jutro”. Nozbe podpowie, czy ustawić na jutro termin realizacji, czy może przypomnienie. Wybieram odpowiednią opcję z listy i już.
W ten sam sposób przypiszę zadanie do projektu czy sekcji.

Zadania powtarzalne – zarządzanie checklistą
Co zrobić, jeżeli w zadaniu cyklicznym jest checklista?
Na przykład mam listę raportów do przygotowania co tydzień. Czy jeżeli zaznaczę te raporty jako przygotowane, to czy za tydzień będę mógł znowu je zaznaczyć? (tak bym chciał)
A z drugiej strony, jak przygotowanie raportów rozkładam na 30-minutowe zadania codziennie, to chciałbym codziennie też odhaczać przygotowane raporty (zachować stan listy).
Większość narzędzi udostępnia tylko jedną z tych opcji.
W Nozbe to zależy od użytkownika!
- Jeżeli komentarz z checklistą jest „Przypięty”, to lista się wyczyści przy kolejnej aktywacji zadania.
- Jeżeli komentarz nie jest „Przypięty”, to lista będzie w takim stanie, w jakim została zostawiona poprzednio.

Więcej o Nozbe:
Recenzja Nozbe mogłaby być jeszcze dłuższa. W tym artykule skupiłem się na najważniejszych elementach.
Na stronach Nozbe przeczytasz jeszcze:
- Dlaczego warto rezygnować z maili
- O komunikacji przez zadania
- Jak zorganizować efektywne spotkania
- O 4-dniowym tygodniu pracy i filozofii „piąteczków”
- O zaufaniu do zespołu
Jeżeli lubisz podcasty 🎧, to może spodoba Ci się: https://nozbe.com/pl/niemabiura
Michał przygotował też bezpłatny kurs 🧑🎓 na temat organizowania pracy zdalnej: https://nozbe.com/skuteczna-komunikacja
Czy Nozbe ma jakieś wady?
Jak każde narzędzie, także Nozbe ma swoje minusy i nie sprawdzi się w każdej sytuacji. Według mnie to, co może niektórych zniechęcić do sięgnięcia po Nozbe, to:
- Dostępny tylko jeden widok statystyk (raport). Jeżeli potrzebujesz wizualizować przepływy, „spalanie” zadań, czy budować własne dashboardy, to tego nie zrobisz w Nozbe.
- Uproszczone uprawnienia. Użytkownik albo ma dostęp do wszystkich zadań i akcji w projekcie, albo całkowicie nie ma dostępu. Nie można zabronić np. zmiany statusu na inny.
- Ograniczona widoczność powiązanych zadań i projektów. Zadania można ze sobą łączyć tylko przez opis (linki). Nie ma widoku, na którym byłoby widać wszystkie zależności.
- Zamknięty zestaw pól (metadanych). Nie ma możliwości rozszerzania danych zadania o własne pola.
- Śledzenie budżetu na poziomie czasu pracy. Przeliczenie godzin na pieniądze musi odbywać się poza narzędziem.
Kiedy warto (podsumowanie recenzji Nozbe)
Pora na podsumowanie recenzji Nozbe.
Według mnie warto sięgnąć po Nozbe, gdy:
- chcesz szybko wystartować z projektem,
- nie chcesz inwestować w drogie narzędzia (uczenie się obsługi narzędzia to też inwestycja),
- po prostu chcesz działać – nie potrzebujesz wymuszać przepływów pracy, ograniczać uprawnienia do poszczególnych pól, czy dodawać dziesiątki meta-danych do zadań,
- masz zaufanie do zespołu – nie kontrolujesz pracy poprzez różne statystyki i wyliczenia,
- współpracujesz z zewnętrznymi wykonawcami, którzy niekoniecznie są biegli w skomplikowanych narzędziach,
- masz odwagę zrezygnować z maili!
Ten artykuł zawiera linki partnerskie. Korzystając z nich wspierasz działalność bloga Project Makers. Dziękuję!
Czy znasz monday.com? Zobacz jak wypada w starciu z Jirą!

Zobacz też inne polskie narzędzia do zarządzania projektami
