„Na tej płycie nie ma jeszcze aktywnych automatyzacji.” O co chodzi? Taką etykietę zobaczysz w oknie do zarządzania automatyzacją w monday.com, gdy przełączysz język interfejsu na polski. W oryginale brzmi to „No active automation yet on this board”. Teraz już wiadomo co chodzi. Jest to jeden z argumentów, dlaczego warto wybrać polskie narzędzia do zarządzania projektami.
Polskie narzędzia do Zarządzania Projektami – kiedy i dlaczego warto?
Interfejs w języku polskim
Wspomniany problem z translacjami jest istotny, jeżeli część osób z zespołu woli korzystać z interfejsu w języku polskim. Wtedy nieprawidłowe tłumaczenia powodują zamieszanie i utrudniają pracę. A wszystkie koniugacje, deklinacje i inne wyzwania sprawiają, że przygotowanie dobrych tłumaczeń na PL to duża sztuka. Tego problemu nie ma w narzędziach budowanych lokalnie.
Dostosowanie do lokalnych przepisów i standardów
Kolejny przykład z monday.com. Twórcy tego narzędzia bardzo uprościli model fakturowania zakładając, że na całej fakturze będzie tylko jedna stawka podatku VAT. A wiadomo jak wygląda wyliczanie VATu w kraju nad Wisłą. Kilka grup podatkowych na jednej fakturze to norma.
Inny przykład to zarządzanie nieobecnościami. W narzędziu międzynarodowym trzeba to konfigurować od zera, tak żeby było zgodne z naszymi przepisami. W aplikacjach krajowych masz to out of the box.
Do tego dochodzi kwestia ochrony danych i ich przechowywania. Aplikacje zagraniczne mogą przechowywać dane poza UE, w różnych egzotycznych miejscach.
Polskie narzędzia do zarządzania projektami mają pod tym względem ogromną przewagę nad innymi.
Wsparcie w języku polskim
Kolejny plus to wsparcie w języku ojczystym. Takie wsparcie jest też dużo sprawniejsze. Zawsze łatwiej zdzwonić się z kimś z kraju i wyjaśnić problem po polsku, niż telefonować gdzieś do dalekiej Azji i pokonywać różne bariery techniczno-językowe.
W przypadku polskich firm możesz nawet skontaktować się bezpośrednio z osobami z zarządów tych firm. Na przykład w trakcie branżowych konferencji.
Zwykle spotkasz się z bardziej indywidualnym podejściem, niż w przypadku międzynarodowych molochów korporacyjnych.
Wspieranie lokalnego biznesu
Wybierając polskie rozwiązania inwestujesz w lokalne firmy i miejsca pracy. Może to być dodatkowy argument za wyborem czegoś z krajowej oferty.
Polskie narzędzia do Zarządzania Projektami – przegląd
Polskie oczywiście nie zawsze = lepsze. Zależy czego dokładnie potrzebujesz. Wcześniej podałem kilka podstawowych korzyści z korzystania z polskich narzędzi.
Czy chcesz zobaczyć jak to wygląda w praktyce?
Jeżeli tak, to poniżej przedstawiam najpopularniejsze polskie narzędzia do zarządzania projektami.
Nozbe i Nozbe Personal
Nie wyobrażam sobie teraz planowania spraw zawodowych i prywatnych bez Nozbe Personal. Filozofia tego prostego narzędzia jest oparta o kilka zaad:
- nie trzymaj rzeczy otwartych w głowie – jeżeli pojawia się jakaś myśl, to zapisz ją w Nozbe i wróć do swoich zadań,
- nie zaprzątaj sobie głowy cyklicznymi zadaniami, takimi jak cotygodniowe raporty, czy płacenie podatków. Stwórz zadania cykliczne i pozwól, żeby Nozbe Ci o tym przypomniał,
- ograniczaj maile i inne rozpraszacze – pracuj wyłącznie na zadaniach.
Po Nozbe Personal pojawiła się nowsza wersja, po prostu Nozbe. W obu aplikacjach można współpracować z innymi osobami, tworzyć zespoły i współdzielić projekty. Przy czym nowsza wersja ma więcej funkcjonalności wspierających pracę zespołową.
W temacie funkcjonalności, to Nozbe skupia się na definiowaniu projektów i zadań. Do zadań można dodawać kategorie, daty wykonania czy estymacje.
Nie znajdziesz tam zaawansowanego raportowania, budżetów, Ganttów itd. Nozbe to proste, ale bardzo skuteczne narzędzie. Dedykowane do pracy zwinnej, skupionej na efektach i na zwiększaniu produktywności.
I robi to doskonale!
Zdecydowanie polecam sprawdzić Nozbe w praktyce.
Nozbe jest dostępne w wersji darmowej, oraz Premium. Pełna wersja to tylko 20 zł miesięcznie za użytkownika.
IC Project
IC Project to kolejne popularne polskie narzędzie do zarządzania projektami. Zdecydowanie bardziej „klasyczne” niż Nozbe.
Co oferuje IC Project?
Pełen wachlarz funkcjonalności niezbędnych, aby formalnie poprowadzić projekt od A do Z. Czyli, między innymi:
- definiowanie projektów, zadań i wyświetlanie ich w różnych widokach (lista, tablica, Gantt),
- monitorowanie czasu pracy i wyliczanie kosztów na podstawie stawek godzinowych pracowników, razem z zarządzaniem nieobecnościami,
- fakturowanie, dodawanie kosztów i przychodów,
- budowanie bazy wiedzy (wiki) i prowadzenie całej komunikacji wewnątrz narzędzia,
- zarządzanie kontrahentami (CRM).
I to mnie przekonuje do IC Project! Jest to narzędzie przygotowane bardzo po inżyniersku. Bez kolorowych wodotrysków, ale z wszystkim tym, co jest niezbędne do planowania, śledzenia i raportowania prac w projektach.
Na plus jest też indywidualne wsparcie już od pierwszych dni po założeniu konta.
IC Project jest dostępny w wersji bezpłatnej, z bardzo ograniczonymi funkcjonalnościami (mniej więcej to samo co w Nozbe). Wersja płatna to obecnie 69 Euro / miesiąc za 10 użytkowników, co jest dość atrakcyjną ofertą.
Dostępny jest też 14-dniowy okres próbny.
Warto spróbować!
Flexi Project
FlexiProject to najbardziej zaawansowane narzędzie z dotychczas omawianych. Jest tylko jedno ale…ale o tym później.
Poza standardowymi zadaniami, budżetami czy Ganttami, FlexiProject ma wiele interesujących funkcji, takich jak:
- definiowanie zawartości karty projektu i nanoszenie danych z karty na harmonogram,
- zarządzanie ryzykiem także z pozycji harmonogramu,
- wspieranie regularnych przeglądów projektowych (raporty, śledzenie podjętych akcji),
- zarządzanie portfolio projektów i łączenie projektów ze strategicznymi wskaźnikami biznesowymi.
To wszystko tworzy narzędzie dopasowane do organizacji z dojrzałą kulturą projektową. Zwłaszcza tam, gdzie zarządza się wieloma projektami i funkcjonują struktury PMO, które czuwają nad poprawnością realizacji projektów.
Dużym plusem jest też modułowe podejście, dzięki któremu można ograniczyć funkcjonalności FlexiProject do minimum i dopiero w miarę poznawania narzędzia dołączać nowe moduły.
Na koniec jest jedno „ale” – FlexiProject nie ma opcji samodzielnego założenia konta i wypróbowania narzędzia. Aby zacząć przygodę z FlexiProject trzeba skontaktować się z przedstawicielem, który przeprowadzi proces wdrożenia. Przetestowałem tę ścieżkę i potwierdzam, że zespół FlexiProject jest otwarty na takie testy i chętnie udostępnia wersję demo.
Firmao
Firmao to narzędzie ukierunkowane głównie na zarządzanie relacjami z klientami (CRM) oraz obsługę tradycyjnych procesów biurowych takich jak generowanie ofert czy fakturowanie.
Firmao ma też moduł do zarządzania projektami i zadaniami. Funkcjonalności, jakie oferuje w tym zakresie, są wystarczające do zarządzania projektami tzn. znajdziesz tam:
- dodawanie zadań,
- ewidencjonowanie czasu pracy,
- wyliczanie kosztów zadań na podstawie czasu pracy,
- prezentowanie planu w postaci wykresu Gantta, tablicy Kanban czy kalendarza.
Plusami są indywidualne podejście do klienta i wsparcie już od pierwszego dnia korzystania z systemu, a także możliwość rozbudowy systemu przez dostawcę, pod nasze konkretne potrzeby.
Ze względu na swoją filozofię Firmao pasuje mi bardziej do firm specjalizujących się w sprzedaży czy produkcji, a nie typowo w realizacji projektów. Nie znajdziesz tam też funkcji typowych dla projektów IT.
Jest to jednak ciekawy produkt, mocno osadzony w polskich realiach. Co może być sporym plusem!
Fortask
Fortask to narzędzie, jak sama nazwa wskazuje, skupione na efektywnej realizacji zadań. Poza standardowymi funkcjonalnościami dodawania zadań, czy podzadań, Fortask oferuje również:
- definiowanie przepływu pomiędzy statusami zadań,
- określanie planów pracy, estymacji oraz faktycznej realizacji zadań,
- definiowanie zależności pomiędzy zadaniami,
- planowanie w oparciu o zarządzanie backlogiem,
- komunikację wewnątrz aplikacji (kanały dyskusyjne),
- prezentację zadań w formie tablicy Kanban, wykresu czy kalendarza.
Pod względem funkcjonalnym jest to więc dość rozbudowane narzędzie, oferowane w atrakcyjnych pakietach cenowych.
W tym przypadku nie ma jednak możliwości zarejestrowania bezpłatnego konta, aby wypróbować aplikację. Powyższe informacje bazują więc na ogólnodostępnych informacjach.
Inne narzędzia…
Jeżeli chciałbyś dodać do tej listy jakieś inne narzędzie to koniecznie daj mi znać w komentarzu lub innymi kanałami!
Które polskie narzędzie do Zarządzania Projektami wybrać?
Polskie czy zagraniczne – narzędzia do Zarządzania Projektami są bardzo różne. Każde ma inną filozofię pracy, założenia, płynność pracy, intuicyjność itd.
Jeżeli przesiadasz się z Excela i wdrażasz pierwsze narzędzie, to proponuję zacząć od czegoś prostego. Zwykła lista zadań typu Nozbe i odpowiednie procesy wokół tego mogą naprawdę dużo zmienić.
Jeżeli natomiast potrzebujesz zarządzać formalnościami typu faktury, urlopy itp. to wtedy sięgnij po bardziej rozbudowane aplikacje typu IC Project czy FlexiProject.
Ten artykuł zawiera linki partnerskie. Korzystając z nich wspierasz działalność bloga Project Makers. Dziękuję!
Planujesz wdrożyć narzędzie do Zarządzania Projektami?
Sprawdź, jakie to proste ↘️