Jest poniedziałek rano. Odpalam program do zarządzania zadaniami. Nie działa. Podejmuję więc działania:
- Odświeżam stronę. Dalej nic.
- Sprawdzam w trybie incognito. Może coś z cache przeglądarki. Nie ten trop.
- Naciskam F12 i zaglądam do konsoli. Może coś z przeglądarką po mojej stronie. Wszystko ok.
- Wpisuję w Google „System … not working” – szukam oficjalnych komunikatów ze strony dostawcy. Tak jest! System leży od kilku minut.
Co się wydarzyło?
Zareagowałem intuicyjnie, bez zastanowienia. Po latach pracy z systemami IT wiedziałem co może być przyczyną błędu. Wiedza i doświadczenie z czasem wykształciły nawyk.
A gdyby teraz odwrócić sytuację. Jeżeli chciałbym sprawdzić wyczucie na temat systemów IT u początkującego inżyniera wsparcia, to mogę skorzystać z tego samego mechanizmu. Przekazuję link do niedziałającej strony i obserwuję kroki, które podejmuje.
Czy działa intuicyjnie?
A czy od samego początku zastanawia się co dalej zrobić?
Badanie kompetencji do kierowania projektami
Idąc dalej, ten sam proces możesz wykorzystać do weryfikowania innych umiejętności, takich jak na przykład planowanie, czy zarządzanie zespołem.
Jeżeli chcesz sprawdzić na jakim poziomie wykształciłeś kompetencje kluczowe do kierowania projektami, to zapraszam Cię do wykonania szybkiego ćwiczenia.
Ten sam test wykorzystasz też do innych ról w projekcie. Pamiętaj tylko, że jest to forma zabawy. Nie traktuj tego jako precyzyjny test Twoich kompetencji.
Kluczowe cechy dobrego kierownika projektu
W zarządzaniu projektami kluczowy jest zestaw kompetencji takich jak np.:
- planowanie,
- organizowanie pracy i monitorowanie postępu,
- określanie mierzalnych celów,
- współpraca, budowanie porozumienia,
- zarządzanie złożonymi tematami, powiązaniami (myślenie systemowe).
Jako pierwszy krok w teście, wypisz wszystkie kompetencje, które są według Ciebie kluczowe.
Sytuacje, w których potrzebne są kompetencje kierowania projektami
Teraz pomyśl o różnych obszarach życia zawodowego i prywatnego. Większość z nich ma pewne elementy projektowe, albo wręcz cały obszar jest jednym dużym projektem.
Może to być np.:
- edukacja, nauka,
- wdrażanie istotnych zmian, na przykład przeprowadzka,
- budowanie relacji itd.
Jako drugi krok wypisz wszystkie tego typu obszary. Dla każdego lista będzie nieco inna, ze względu na różne zainteresowania i sytuacje życiowe.
Mapowanie cech na sytuacje
Teraz pora połączyć dwa poprzednie kroki. Stwórz tabelę, w której w kolejnych wierszach będą kompetencje do kierowania projektami, a w kolumnach obszary z życia.
W komórkach na przecięciu wpisz wartości od 1 do 4, gdzie:
1 = nie wykorzystuję danej umiejętności w tym obszarze,
4 = regularnie wykorzystuję tę umiejętność z dobrym skutkiem.
Chodzi o to, żeby znaleźć kompetencje, które jeszcze nie są Twoim nawykiem i być może warto nad nimi popracować.
Przykładowo:
Powiedzmy, że z wyliczeń wynika, że w większości obszarów życia nie mam precyzyjnie określonych celów. Wiem mniej-więcej co chcę osiągnąć, ale jest to zdefiniowane w bardzo mglisty sposób. Jest to znak, że kompetencja „definiowanie mierzalnych, precyzyjnych celów” wymaga poprawy (o wyznaczaniu precyzyjnych celów przeczytasz tutaj).
Być może nawet mam wystarczającą wiedzę na ten temat, ale ta wiedza nie przełożyła się jeszcze na nawyk, czyli nieświadomą kompetencję.
Pobierz szablon
Dla ułatwienia przygotowałem szablon z przykładowymi wartościami.
Pamiętaj aby uzupełnić wiersze i kolumny danymi pasującymi do Twojej sytuacji!
Więcej materiałów do pobrania znajdziesz na: https://projectmakers.pl/materialy-do-pobrania/
Czytaj też o: